Allmänna Villkor

(English General Terms & Conditions)

Vem är ansvarig uthyrare?

Branting Wear Group AB, Släktäktsvägen 16, 622 65 Gotlands Tofta är ansvarig uthyrare.

Som uthyrare är vi skyldiga till att:

  • skicka en skriftlig bekräftelse på er bokning.
  • ge uppgift om var nyckel kan hämtas i god tid.
  • bostaden stämmer med beskrivningen
  • informera om väsentliga förändringar som rör bokningen.
  • uppge hur man disponerar bostaden ankomstdag och avresedag.

När är en bokning bindande?

Bokning är bindande så snart hyresgästen har betalat bokningsavgiften.

När ska hyresbelopp, bokningsavgift och depositionsavgift betalas?

Du har rätt till en avgiftsfri avbokning (skriftligen) inom 24 timmar från det du gjorde din bokning, så att du i lugn & ro kan fundera utan att vara orolig för att någon annan tar "dina datum". Därefter gäller nedanstående villkor samt Reglerna vid avbokning.

  • Hela hyresbeloppet kommer att debiteras ert kreditkort 60 dagar innan er ankomst.

  • Om ni valt ett Ej avbokningsbart alternativ så debiteras hela hyresbeloppet inom 7 veckodagar från bokningsdagen.

  • Om er bokning görs 60 dagar eller färre innan er ankomst, oavsett avbokningsalternativ, så debiteras hela hyresbeloppet i samband med bokningen.

  • Bokningsavgiften utgörs såsom 30 % av hyresbeloppet och ingår således i hyresbeloppet. Bokningsavgiften debiteras därmed i samband med er betalning av hyresbeloppet.

  • I förekommande fall, gällande gäster som är yngre än 30 år, så skall en depositionsavgift på 1800 kronor per person deponeras i samband med ankomst och återbetalas efter huset inspekterats av uthyraren, d.v.s. att återställning av hyresobjektet är i godkänt skick (i förekommande fall att även slutstädningen godkänts). En sådan depositionsavgift brukar endast tillämpas i "ovanliga fall" under sommartid.

Vad händer om man inte betalar i tid?

Om hyresavgiften inte betalas i tid har uthyraren rätt att stryka bokningen. Om man missar att betala hyran räknas det som en avbokning och då gäller reglerna för avbokning.

Regler vid avbokning, vad gäller?

  • Avbokning ska göras skriftligen enligt gällande regler till det ställe som tog emot bokningen, d.v.s. antingen extern förmedlare (t.ex. booking.com) eller visbyuthyrning.n.nu. Avbokningen är ej giltig om den görs till någon annan eller postas direkt till uthyrningsstället. Uthyraren är skyldig att bekräfta avbokning skriftligen för att den ska vara giltig.

  • Om du avbokar eller, i förekommande fall, ändrar bokningen med 61 dagar eller mer före ankomstdatum, debiteras endast 30% av hyresbeloppet (bokningsavgiften).

  • Vid senare avbokning, dvs. med 60 dagar eller mindre före ankomstdatum, vid eventuell ändring eller utebliven ankomst så debiteras hela hyresbeloppet. Om er kreditkortsutgivare, av någon anledning, nekar debitering så kommer vi istället att skicka en faktura på hela hyresbeloppet. Vår faktureringspartner kommer även att lägga till en fakturaavgift.
     
  • Har du bokat med betalningsvillkoret "Ej återbetalningsbar", så debiteras alltid den totala kostnaden av hyresbeloppet vid en eventuell avbokning. 

Vad har hyresgästen för rättigheter?

Om uthyraren inte tillhandahåller huset i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte klarar av att erbjuda en annan hus/lägenhet vars skillnader mot den som bokades är så små att de saknar betydelse, så har man rätt att säga upp hyresavtalet. Uthyraren måste då betala tillbaka allt det som betalats och ersätta hyresgästen för styrkta och rimliga kostnader, med avdrag för den nytta hyresgästen kan ha haft av huset/lägenheten.

I stället för att säga upp hyresavtalet kan man begära eller erbjuda nedsättning av hyran.

Om hyresgästen har klagomål bör de framföras till uthyraren inom 2 dagar från ankomstdagen. Eventuella fel, som uppstår under vistelsen, skall även de göras inom 2 dagar, så att uthyraren får en chans att rätta till det påpekade felet. Om eventuella klagomål inte skett inom angiven tid kommer nedsättning av hyran inte godkännas.

Vad har hyresgästen för skyldigheter?

Hyresgästen måste vårda huset väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller samt gällande svensk lagstiftning. Hyresgästen ansvarar själv för alla skador som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att hyresgästen eller någon i hyresgästens sällskap varit vårdslös.

Notera särskilt att med hänsyn till närboende grannar så tar vi inte emot s.k. partygäng och ej heller är husdjur tillåtna att vistas i huset. Rökning tillåts ej i huset. Sovsäckar är inte tillåtna i sängarna, endast lakan tillåts (lakan -& handduksset kan också hyras mot avgift).

Hyresgästen får inte använda huset till något annat än vad som avtalades vid bokningen (d.v.s. fritidsändamål) och får inte låta fler personer övernatta i huset eller på tomten/trädgården än vad som uppgavs vid bokningen.

Hyresgästen måste alltid städa ordentligt före avresan, oavsett antal dagar man vistats i huset (städning kan också beställas mot avgift). Om städningen inte är tillfredsställande vid avresan kommer uthyraren att utföra städning på hyresgästens bekostnad som debiteras i efterhand. Antingen genom avdrag på depositionsavgiften, fakturering, kontant betalning eller debitering via kreditkort.

Krig, naturkatastrofer, strejker m.m.

Om hyresvärden är förhindrad att, eller endast till en orimligt hög kostnad kan, fullgöra sina skyldigheter enligt detta hyresavtal på grund av exempelvis krig, upplopp, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omständighet hyresvärden ej råder över eller kunnat förutse är hyresvärden befriad från att fullgöra sina skyldigheter enligt detta hyresavtal och från skyldighet att utge skadestånd eller återbetalning till hyresgästen på grund av att skyldigheterna enligt detta hyresavtal ej fullgjorts.

Vad händer om uthyrare eller hyresgäst inte kommer överens?

Som hyresgäst vänder man sig i första hand direkt till uthyraren med eventuella klagomål.

Om man inte är överens kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan hjälpa dig.

Adressen är: Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)